Tunnelbanan i Stockholm: Ett misslyckat teknikskifte

Jag cyklar för det mesta här i stan, oavsett väder. Men varje gång jag tar tunnelbanan kan jag inte låta bli att tänka på vilken usel teknologi vi har där nere i tunnlarna sedan några år tillbaka. Teknikskiftet från de gamla 1970-talsvagnarna till AdTranz’s ”Vagn 2000” är något av det mest misslyckade och meningslösa jag har sett. Många människor mår riktigt illa när de tar tunnelbanan, till följd av det elektroniska balans- och reglersystemet som nog bättre skulle platsa på Gröna Lund. Folk slängs hit och dit i de tvära, datorstyrda inbromsningarna och dessutom finns det mycket mindre ståplats än i de gamla vagnarna.

Jag har inte sett någon egentlig debatt om detta, även om jag måhända har missat en hel del av Stockholmsdebatten under de år jag bott på annat håll. Men i allmänhet är mitt intryck att de flesta ändå accepterar tekniksiftet, eftersom det nya är just nyare och modernare, och dessutom har en estetiskt mer trendig design. Och just så är det ofta med ny teknik i samhället: det nya behöver inte nödvändigtvis vara funktionellt bättre, utan det räcker med att det helt enkelt är nytt och har en fräsch yta! I ekonomiskt hänseende är det dock en katastrof, med alla de miljarder som investerats i utvecklingen av den nya, ofunktionella tekniken och som vanliga människor i slutänden tvingas betala för. När det gäller tunnelbanan och många andra områden vill Sverige, som nog har flest tekniknördar per capita i Europa, självklart ligga i bräschen för utvecklingen, medan de alla flesta andra storstäder i Europa kör vidare med sina gamla, men väl så funktionsdugliga tåg.

I Moskva förra veckan log jag nostalgiskt i tunnelbanan: samma gamla vagnar som alltid, vissa nytillverkade men utan att det skett något egentligt tekniksifte; man satsar helt enkelt på billigast möjliga som fungerar säkert och effektivt. Lite högljutt blir det, må så vara – men några förseningar i tunnelbanan har jag märkligt nog ändå aldrig upplevt under mina vistelser i Ryssland och Östeuropa. Men jag inser att det är så gott som omöjligt för många svenskar att svälja den läxan: att all ny teknik som finns inte alltid till varje pris måste inköpas och användas, utan att det tvärtom oftast är betydligt mer ändåmålsenligt att behålla gammal teknik.

One Response to Tunnelbanan i Stockholm: Ett misslyckat teknikskifte

  1. Kurt skriver:

    Ja antingen är det bara tekniskt dåligt gjort, eller så är problemet att man försöker kombinera manuell körning med automatisk på ett felaktigt sätt. Man kanske måste bestämma sig att antingen gå över helt till automatisk körning, eller köra manuellt och bara ha automatiken som säkerhetssystem, för tillsammans verkar de inte kunna arbeta!

Kommentera

