Imperiets hjärta

Sedan några dagar är jag nu på plats i Moskva för att under en månads tid mer systematiskt gå igenom det gamla sovjetiska gasministeriets handlingar på Rysslands Statliga Ekonomiska Arkiv. Mao tvekade länge om hon skulle följa med mig, pressad som hon är av deadline som snabbt närmar sig för hennes filmmanus, men bestämde sig till slut för att göra mig sällskap – och kanske få lite konstnärlig inspiration från den ryska vårvinterns grymhet och hotande kaos. ”April is the cruellest month”, så börjar ju T.S. Elliots ”The Waste Land”, och i Ryssland kan det nog komma att passa väl in på 2009 års verklighet, så känns det i alla fall nu när april står för dörren: allt tydligare står det klart med vilken grymhet den ekonomiska krisen, denna förbannelse från USA som man mest tycks uppfatta det som här i avsaknad av förmåga till djupare självreflektion, slår mot det forna östblocket. Datjorna på landet med sina grönsaksland lär än en gång få komma till undsättning i sommar för många familjer som förlorar allt de tills nyligen tagit för givet. I slutänden föds säkert en hel del kreativitet och entreprenörskap ur det hela: i Moskvas tunnelbana lyder nu reklamen ”Hur tjäna pengar i krisens tid?” och det finns många som tror sig ha bra svar på den frågan. Men det kommer dröja länge innan man hämtar sig från detta. Kanske kommer denna kris i öst att gå till historien som ”Sovjetunionens andra kollaps”? Ingen har ännu skådat nedgångens botten.

Det är i alla fall alltid med en speciell känsla av upphetsning som jag återvänder till Moskva nuförtiden, och kanske har det något att göra med att jag varit mycket i Kina de senaste åren? Nyliga intryck från Peking lockar oundvikligen till jämförelser med Moskva på ett uppfriskande sätt, dessa båda hjärtan som bultar i var sitt imperium: bland det första jag konstaterar är att Ryssland fortfarande är mycket öppnare än Kina; det är inte svårt att hitta mycket Kremlkritiska tidningsartiklar, och på arkivet har jag inga som helst problem att komma åt det  material som jag är ute efter. Dessutom fungerar min blogg här i Moskva, medan den blockerats i Kina! Det är en ögonblicksbild, visserligen, kanske är trenden negativ. Men ändå, skillnaden mot Kina är tydlig. Ryssland står närmare Europa, närmare väst. Ryssland är annorlunda, men Kina är det i än högre grad.

Vad gäller det Kremlkritiska fäste jag mig vid Boris Nemtsovs öppna brev till president Medvedev som publicerades i tisdagens Novaja Gazeta, med en förintande kritik av förberedelserna inför vinter-OS i Sotji 2014: hela arrangemanget är förfelat från början, menar Nemtsov och hänvisar till de astronomiska kostnaderna, med en OS-budget som överskrider tidigare vinter-OS 5-6 gånger, där ingenting av infrastrukturen som byggs där nere vid Svarta havet kan komma till någon större användning efter spelen, där stränderna och det subtropiska turistparadiset offras för att ge plats åt nya godshamnar osv. Och Nemtsov har ett konstruktivt, pragmatiskt förslag: att decentralisera spelen, så att man i högre grad kan använda redan existerande vintersportanläggningar. Det är förstås den ekonomiska krisen som spökar igen, och som hotar att omintetgöra den ryska stoltheten inför arrangemanget. Och jämförelsen med Kina dyker åter upp för min del: hur ska Ryssland kunna överträffa det kinesiska OS-arrangemanget från i somras? Och hur ska man lyckas utnyttja det för att stärka den ryska nationalkänslan? Det är nog strävan efter att åstadkomma detta, misstänker jag, som kommer göra det omöjligt för Medvedev att ändra i OS-planerna oavsett hur kostnaderna skenar iväg: ty det värsta Ryssland vet är att slå till reträtt och låta sig förödmjukas inför hela världen.

Kommentera

