Europeiska tågtankar…

Idag åker vi tåg genom en bra bit av Tyskland och halva Schweiz. Nu när högsommarens långa värmebölja är över är det en ren njutning, även om tidningarna fortfarande fylls av en hätsk debatt kring sommarens stora skandal med överhettade tåg utan fungerande luftkonditionering, som för några veckor sedan orsakade kaos för både järnvägen och sjukhusen som fick ta emot offren. Man tröstar sig med att situationen för tågen inte är mycket bättre i andra länder, och blickar då bland annat mot Sverige.

En aspekt av tågresandet där Tyskland, Schweiz och förmodligen många andra länder ligger klart före Sverige är dock det kombinerade tåg- och cykelresandet. På så gott som varje station ser man resenärer som gör sig beredda att lasta ombord både sig själva och sin cykel, och det gäller för alla tåg: från pendeltåg och tunnelbana till regionaltåg och ICE-snabbtåg. I Sverige skulle SJ titta på sådana resenärer som om de kom från en annan planet, om de hörde sig för om möjligheten att ta med cykel på X2000. Det är obegripligt oflexibelt.

Ett annat exempel på det inflexibla SJ är att det är helt omöjligt att köpa biljett till ett tåg där alla sittplatser redan har reserverats. I Tyskland kan man alltid hoppa på ett tåg oavsett hur fullt det redan är. Lite obekvämt med ståplats kan det väl vara, men det kan väl vara upp till passagerarna själva snarare än tågbolaget att avgöra. I Sverige har säkert vårt fundamentalistiska säkerhetstänkande ett finger med i spelet; nästa steg blir väl säkerhetsbälte på X2000. Patetiskt.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: