Smogens återupplevda historia

För en västerländsk historiker är något av det mest givande med vistelser i utvecklingsländer tveklöst den ständiga känslan av att befinna sig mitt i något som redan har hänt för längesedan i väst. Det är förstås inte alls sant att allt upprepar sig på ett förutsägbart sätt, men för den som likt jag själv inte själv växt upp under industrialismens guldår i Europa blir det ändå många aha-upplevelser och upptäckter som berikar förståelsen av vår egen västerländska samtidshistoria. Intuitivt vänder vi oss givetvis mot de många sätt på vilka länder som Kina, där jag nu själv befinner mig sedan två månader tillbaka, begår samma misstag som vi i väst en gång begått – men jag väljer ändå att betona den pedagogiska poängen med att se vår egen historia i Kinas samtid.

Den främsta upplevelsen denna vinter är troligtvis den ständiga smogen i Kinas storstäder. Lyckligtvis är jag själv nu inte baserad i Peking, men mina två baser Hangzhou (söder om Shanghai) och Ürümqi (i kinesiska Centralasien) hävdar sig ändå ganska väl ifråga om föroreningsrekord. Men jag är inte tillräckligt påläst för att avgöra i vilken mån mina smogupplevelser i dessa båda städer säger något om hur det en gång var i europeiska och nordamerikanska industristäder. Stockholm är väl knappast någon bra referenspunkt, men hur står sig egentligen dagens kinesiska smogstäder i jämförelsel med t.ex. Los Angeles eller Ruhrområdet för några årtionden sedan? Är det värre här i Kina nu än vad det var i Europa och USA då?

Vore intressant att veta, men kanske inte så enkelt att ta reda på. Det räcker knappast att ta fram objektiva siffror (om ens det är möjligt?), utan man skulle även behöva jämföra våra subjektiva upplevelser nu och då. Och det hela kompliceras förstås av att Kina i dagsläget har västvärldens ögon på sig, och att västvärldens perspektiv, med eller utan minnen av egna smogupplevelser i bakgrunden, lätt tränger sig in i den inhemska kinesiska rapporteringen. Nja, det blir nog inget forskningsprojekt av detta, i alla fall inte för min del. Tills vidare håller jag mig till mina egna smogupplevelser här!

Kommentera

