Döden på stranden

I januari 2020 kom min nya essäbok Döden på stranden. Boken, som gavs ut på Ellerströms förlag i Lund, är tillkommen inom ramen för ett forskningsprojekt jag driver vid KTH sedan 2017, ”Kalla krigets kuster”. I fjorton essäer utforskar jag människans förhållande – i historien och samtiden – till havsstranden som ett dödens, skräckens och sorgens landskap. Det hela börjar med konstnären Caravaggios död på Medelhavets strand sommaren 1610 och slutar med att tredje världskriget bryter ut på Gotlands östkust 1986.

En kortversion av boken publicerades i mars 2020 som essä i det digitala bildningsmagasinet Anekdot. Läs den här! Läs mer om Döden på strandenförlagets hemsida.

Kul att se att boken kvalar in på Svenska Dagbladets lista över ”fem fackböcker du inte får missa 2020”!

Det fina omslaget visar en oljemålning av Yuanyuan Liu.

”Högselius intagande begrundan är ett av den här fängslande bokens förnämsta särdrag. Och som god essäist vet han också att balansera det universella med det partikulära, den kollektiva kulturen med den privata upplevelsen, och så ge färg åt de historiska exemplens konturer med hjälp av de egna erfarenheternas och minnenas unika förekomst. Som i kapitlet ’Flykten’, där ett övergripande resonemang om alla de ilandflutna lik som täckte Östersjöns stränder under andra världskrigets slut sammansmälter med hur han under en vistelse i gotländska Borum får syn på löpsedlarna med Alan Kurdis livlösa kropp i strandbrynet. ’Ty ännu på 2000-talet förblir havsstranden en plats som bättre än någon annan påminner oss om det bräckliga i vår tillvaro, om att allt plötsligt kan gå i kras.’” (Martin Lagerholm i Svenska Dagbladet)

”Schablonbilden av solnedgångsstränder och havsnära sommarstugor tonar bort som en urblekt fondtapet mot den mörka strandskräck som Högselius presenterar i sitt urval av kulturhistoriens samlade strandfynd. Stranden har alltid utgjort gränsen mot det okända och avgjort livsfarliga: vidunder vid havets ände, skepp som anländer med farsoter, plötsliga stormar, annalkande tidvatten. … Runt de skickligt sammanvävda berättelserna bildar författarens reflektioner från egna resor ytterligare en ram… Texten är som mest levande när ingenting bildar gräns mellan läsaren och litteraturen. Det är bokens kraft: trots att den rör sig över hela världens geografi väcker den inte främst reslust utan ren och skär läslust.” (Anna Blennow i Sydsvenskan)

”Per Högselius, professor vid KTH, har skrivit en ytterst intressant essäsamling om människans förhållande till havets stränder genom tiderna. Han gör nedslag i olika epoker och ser efter hur havsstränderna behandlats i konst, litteratur, myter och filmer. … Det tycks spreta åt många håll men Högselius håller ihop det på ett förnämligt sätt i denna välskrivna bok, inte minst genom sina egna erfarenheter och upplevelser som strandvandrare.” (Håkan Andersson i Gotlands Tidningar)

”Fängslande och infallsrik essäbok om hur stranden som geografisk och mytisk plats mellan land och hav varit en arena för död och våld – i litteraturen, bildkonsten, filmen och i det verkliga livet.” (Borås Tidning)

”… djupt inkännande, ger nya tankar och introspektion bränsle.” (Lundagård)

Kommentarer är stängda.

%d bloggare gillar detta: